دوشنبه بازار روستای هلیدشت

بازار از نخستین آثار تمدن بشری بوده که به مثابه عرصه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، همواره نقش بارزی در استمرار حیات انسان ها و جوامع داشته است.

بازارهای هفتگی که به طور معمول با نام‌های ایام هفته مانند پنج شنبه بازار و جمعه بازار نامیده می‌شوند، از دیرباز محل خرید و فروش محصولات کشاورزی و دامی روستاییان و تبادل آن با محصولات شهری بوده است. در استان مازندران به علت شرایط مساعد اقلیمی و رونق کشاورزی و دامپروری از یک سو، و فاصله کم بین روستاها و شهرها از سوی دیگر، بازارهای هفتگی از گذشته تا کنون بیش از سایر نقاط کشور رونقش داشته اند و نقش پررنگی در اقتصاد و فرهنگ بومی منطقه ایفا می کنند.

در روستای زیبای هلیدشت نیز دوشنبه بازار از دیرباز برپا بوده است و تا الان به حیات خود ادامه داده است. این بازار چنان در بین روستاهای اطراف و اهالی آنها محبوب بوده است که عده ای این روستا را با نام “دوشنبه بازار” می شناسند.

کشاورزی، دامداری و دامپروری از مشاغل عمده و اساسی مردمان این روستا بشمار می رود و از گذشته های دور محصولات خود را برای تامین معیشت و مایحتاج زندگی در این بازار عرضه می دارند. بدین ترتیب که اکثر فروشندگان بومی اشیاء و لوازم دست ساز خود شامل کلاه حصیری، داس، تبر، بیل، قندشکن، تله موش، دسته بیل، هوکا، زنبیل های دسته دار حصیری و … را به فروش می رسانند که مشتری خود را دارد .

زنان نقش پر رنگی در رونق این بازار دارند به طوری که در قسمتی از بازار زنان روستای هلیدشت و روستاهای اطراف با ارائه سبزی و صیفی جات باغ های خود، محصولات لبنیاتی، انواع پرنده های وحشی و اهلی مانند مرغ، اردک و غاز در این بازار نقش مهمی در تامین معیشت زندگی خانواده دارند.

انواع پوشاک فصلی، موادغذائی، مرکبات، دانه های روغنی و نیشکر، میوه و تره بار، شیرینی های خانگی، گوشت و ماهی هم در این بازار عرضه می شوند. همچنین برخی زنان و مردان دستفروش، بصورت واسطه کالائی را از تولید کنندگان روستائی خریداری و عرضه می کنند. تعدادی  از فروشنده ها پارچه و لباس را با وانت برای عرضه به این بازارها می آورند که فروش خوبی هم دارند.

ارائه موادغذائی تازه، برخورد خوب و سالم فروشندگان با مشتریان، پافشاری فروشندگان جهت فروش کالای خود به خریداران، حق انتخاب کالا توسط خریداران، ارزان بودن محسوس کالاهای مورد عرضه به ویژه میوه و تره بار و سبزی ها بدون واسطه و با قیمت کمتر، موجبات رونق دوشنبه بازار را فراهم آورده است.

فهرست